Az önvezető autó jövője
A Google és a Tesla jár az élen
Az okosautók itt vannak... Az automobil egyenes jelentése az, hogy önjáró, ezért eléggé vicces, hogy a most egyre inkább sokszor emlegetett önvezérelt, önvezető gépkocsikat önjáró autóknak is nevezik, lévén ez színtiszta tautológia.
Mostanában két világcég is, a Tesla és a Google is hatalmas erőforrásokat mozgat meg, hogy piacvezető legyen az önvezető autók piacán, de a két szupervállalkozás más-más elképzelések mentén halad - számolnak be róla a külföldi szakmai lapok, amelyek cikkeit olykor a magyar sajtó is szemlézi és interpretálja.
Az erőteljes fejlesztés és az ezerrel nyomott marketing közben az a hír borzolta a kedélyeket, hogy egy ember meghalt az önvezető Tesla-autó robotpilótájának hibája miatt. Persze a jóindulatú kommentárok arról szólnak, hogy a technológia újszerűsége miatt szinte törvényszerűek az időnként elfordulnak balesetek. A statisztikák is eléggé meggyőzőek: a hagyományos autók esetében évente több tízezer ember veszti életét közúti balesetekben, és nem kétséges, hogy önvezérelési technológia csökkenti ezt a számot, ezért minden bizonnyal beigazolódnak a fejlesztéshez fűzött remények.
Sajtóhírek és hivatalos közlemények szerint a tesla-baleset oka szoftverhiba volt, nem pedig az, hogy a sofőr beavatkozott az autó irányításába. Ugyanakkor nem kétséges, hogy a Tesla fent ismertetett megoldása a kevésbé rizikós, amennyiben egy viszonylag kicsi, de fontos változtatással próbálja segíteni az emberek vezetési szokásait, s ráadásul egy már meglévő technológiát használ fel. A Google verziója pedig az összes eddig ismert technológiát elavulttá tenné és alapjaiban reformálná meg a közlekedést.
A piacvezető cégek fejlesztései mögött más-más filozófia figyelhető meg. Például a Tesla elképzelése az, hogy a lehető legegyszerűbben alakítja ki a kocsik robotpilótáját, majd a fejlesztést tesztelésre bocsátja a nagyközönség számára. A Google szakemberei pedig teljesen újszerű elvek alapján, az eddigi járműműködtetési rendszerektől különbözően alakítanák ki saját verziójukat, amelyet egyelőre ki sem enged a gyárkapun. Mostanáig egyetlen önvezető Google autót sem próbálhatott ki a nagyközönség és közeli jövőben nem is mutatkozik túl sok esély erre, és még nincsenek közvetlen tervei arra vonatkozóan, hogy kereskedelmileg hogyan értékesítsék a rendszert, ugyanakkor a vállalatnál bíznak abban, hogy a vezető nélküli autók iránti érdeklődésre reagálni fognak az autógyártók és akkor elkezdődhet a sorozatgyártás. A New York Times cikke szerint az illetékes döntéshozók és a szabályozók vitatkoznak arról, hogy az új szabályok túl korán lehetővé teszik a vezető nélküli technológiát alkalmazó járművek elterjedését, miközben még érvényben vannak olyan szabályozások is, amelyek még a lóvontatású járművekre vonatkoznak.
Mit mind a Wiki
A poszt elején felvetett nyelvi problémára visszatérve: valószínűleg mind az önjáró, mind az önvezető autó a magyar nyelvben nehezem meghonosodó kifejezés. Sokkal szemléletesebb a vezető nélküli autó, amellyel azonban az a gond, hogy az autót vezető szoftver mint mesterséges intelligencia megkapta a gépkocsivezetői jogosítványt.
A Wikipédia szóhasználata szerint az önvezető autó (angolul autonomous car, driverless car, self-driving car, robotic car) olyan gépkocsi, amelyet emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák, számítógépes programok segítségével vezérelnek, amely képes közlekedni a közúti forgalomban. Érzékeli a környezetének részleteit, navigálja önmagát, így várhatóan kevesebb helyre van szüksége, ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet és parkolókapacitást, elkerüli a közlekedési baleseteket. A vezető nélküli autók autonóm sávtartásra is képesek.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.